De hele collectie komt in aanmerking voor overname, behalve de beelden die aangeduid zijn met: * *
01: Kranen op de brug (1971)
notenhout, 150 x 50 x 5 cm ,
wandreliëf.
02: Man/vrouw (1973) * *
kastanjehout, 58 x 35 x 35 cm
03: Drie staat tot vijf (1975)
Amerikaans eikenhout, 150 x 64 x 10 cm
Wandreliëf.
04: Frans I (1975)
ahorn, 170 x 140 x 115 cm
N.a.v. de dood van zijn vader Frans.
05: Seattle(1977)
Amerikaans eiken, 240x70x70 cm
Een standbeeld als ode aan opperhoofd Seattle vanwege zijn indrukwekkende toespraak tot de Amerikaanse regering in 1854, die tot op heden nog niets aan zeggingskracht heeft ingeboet. In deze toespraak beschrijft hij de intense verbondenheid, liefde en afhankelijkheid van de indiaan met de aarde en alles wat daarop leeft. Dit zet hij af tegen de manier waarop de westerse mens deze harmonie verstoord (de natuur schade toebrengt) met zijn superieure houding. Het is een oproep en een aanklacht tegen alle vormen van uitbuiting, vervreemding en onderdrukking…
06: Boek (1978)
eikenhout, lindehout en koper, 150 x 100 x 15 cm
“Lees maar, er staat niet wat er staat.” (Martinus Nijhof)
07: Evolutie (1978)
metaal, eiken, perspex, 220 x 100 x 100 cm
08: Alta Kautokeino (1979) * *
model in hout, 35 x 18 x 9 cm
Model voor wat een groot beeld moest worden – 5 m hoog – in het noorden van Noorwegen uit solidariteit met de strijd van de Sami tegen een te bouwen waterkrachtcentrale in de rivier de Alta. Deze zou o.m. de trek van hun rendierkuddes volledig verstoren met alle gevolgen van dien voor de cultuur en het bestaan van de Sami. Helaas heeft Willem dit monument in het groot niet meer kunnen realiseren.
09: Lichtspel (1980) * *
model in perspex en spiegelglas, 60 x 16 cm
10: Doorzicht (1981) * *
model in perspex, hout en glas, 37 x 22 x 4 cm
11: Geleding (1981) * *
model in perspex en staal, 35 x 20 x 15 cm
12: Family matters (1980)
Amerikaans eikenhout, samengestelde houtsoorten en polyester, 145 x 140 x 25 cm
Wandreliëf.
13: De weg (1985)
eikenhout, beukenhout, tropisch hardhout, brons, steen en staal, 350 x 150 x 140 cm
“De weg die ieder moet gaan in het leven en de keerzijde van die weg.”
14: Elster cultuurprijs (1987) * *
brons, 60 x 22 x22 cm
Gebaseerd op de Trias Politica van Montesquieu.
15: Apocalyps (1989)
eiken en staal, 700 x 400 x 400 cm
Dit beeld gaat niet alleen over het lot van de mensheid, de Holocaust en andere rampen, maar ook over spiritualiteit, kracht, vernieuwing en hoop. In de woorden van Willem: “Het beeld kan niet klein uitgevoerd, het moet groot genoeg zijn om ons met onszelf te confronteren.”
“Het neemt je mee in de wereld van Willem Massa.” (Han Rouwenhorst)
16: Amazone (1992)
eiken, 100 x 45 x 43cm
17: Boven het maaiveld (1993)
eiken, 130 x 125 x 53 cm
18: De werelden (1994)
eiken, 180 x 143 x 96 cm
19: Het parlement(1999) * *
brons, koper, staal en beton.
“Eten we de aarde op of laten we er nog wat van over?”
20: Gordiaanse knoop (1997)
eiken, 160 x 240 x 370 cm
Een zoektocht naar een eigen identiteit
21: www dot com (2000)
eikenhout, ahorn en koper, 120 x 50 x 35 cm
“De schedel barst door een overkill aan informatie.”
22: Liefdesbeeld (2001) * *
eiken, 100 x 84 x 35 cm
Dit beeld is ook in brons uitgevoerd en is te zien in de Amshof in Kielwindeweer-Groningen.
23: Relatie (2002)
eikenhout, 200 x 65 x 45 cm
24: Zwaargewicht (2004) * *
brons, 40 x 25 x 35 cm
(te zien in de Amshoff in Kielwindeweer, Groningen).
25: Deportatie (2005)
lindenhout, 100 x 55 x 45 cm
26: Levensloop (2005) * *
eiken, 152 x 70 x 68 cm
27: Dementie (2006)
eiken en stroomdraad, 120 x 100 x 70cm
28: De Kartuizers (2007)
perenhout, 195 x 90 x 75 cm
Willems laatste – onvoltooide – beeld.
“Niets leidt de monniken af van hun spiritualiteit: ze leven in de schoonheid van orde en rust en in verbondenheid met God en de Wereld.”
Fotografie door Pieter Claessen